De ce nu e bine să adormim cu ochii în telefon sau televizor?

Unii nu se odihnesc din cauza stresului, alţii au diverse afecţiuni medicale ce nu îi lasă să dormă liniştiţi şi fără întreruperi. Unii însă nu îşi desprind ochii şi urechile de ecrane – telefoane inteligente, computere, tablele, televizioare. Un expert în somn român, dr. Mihaela Oroş  membru al Comitetului Secţiunii de somnologie şi Ventilaţie Non-Invazivă, Preşedinte al Asociaţiei pentru tulburări de somn vine cu amănunte.

Omul modern, mai ales înainte de pandemie, părea că are atâtea de făcut încât lăsa odihna chiar pe ultimul plan, pe principiul ”am timp să dorm când voi muri”. Insomniile sunt o sursă de stres pentru organismul uman indiferent de vârstă deoarece în timpul somnului ne regenerăm şi încărcăm cu energie. Şi mai mult decât supraaglomerarea, ne ţinem ochii şi mintea ocupate cu informaţiile, imaginile care se derulează la televizor sau pe ecranul telefonului mobil până adormim deşi simţim că ochii nu sunt confortabili cu această activitiate. Şi hai să fim sinceri, câţi dintre noi nu au adormit şi azi noapte cu ochii în telefon? Câţi dintre noi, indiferent dacă s-au trezit după alarmă sau nu, imediat ce au deschis ochii şi-au aruncat ochii în telefon? Îi dăm cuvântului unui specialist în somn.

loading...

Se spune că nu este bine să adormim cu televizorul şi nici cu ochii în telefonul mobil. De ce?
Dr. Mihaela Oroş: 
Lumina albastră, emisă de dispozitivele electronice, inhibă somnul prin stimularea unor receptori situaţi la nivelul retinei.

Ne ajută somnul suficient să nu ne îngrăşăm?
Dr. Mihaela Oroş: 
Ajută în sensul că are rol în reglarea sistemului endocrin, care are loc în timpul somnului. Însă doar un somn bun nu este suficient.

Unele boli se manifestă doar în timpul somnului

Există boli ce se manifestă doar în somn? Care sunt acestea?

Dr. Mihaela Oroş: Sunt afecţiuni asociate somnului sau care se manifestă în somn. Tulburările de adormire şi menţinere a somnului (insomnii, somnambulism) sunt mai cunoscute, însă există şi alte patologii, mai puţin mediatizate, dar care sunt la fel de frecvente şi poate mai invalidante dacă nu sunt descoperite şi tratate la timp, cum sunt  apneea sau hipoventilaţia din timpul somnului.

loading...

Există în realitate somn de frumuseţe sau este doar o expresie?

Are vreun corespondent în realitate somnul de frumuseţe?
Dr. Mihaela Oroş: O persoană obosită şi încercănată, dacă îşi compară frumuseţea cu cineva odihnit şi plin de energie, are mai puţine şanse de câştig. Este mai uşor să ne manifestăm frumuseţea după un somn bun şi revigorant.

Ce cauzează insomniile în 2020?
Dr. Mihaela Oroş: 
Fiecare an vine cu provocări sociale, economice sau medicale diferite. Contează cum reuşim sau nu să ne adaptăm la această dinamică.

Cum putem scăpa de insomnii?

Ce soluţii sunt pentru a scăpa de insomnii?
Dr. Mihaela Oroş:
 Majoritatea insomniilor sunt consecinţa unei reacţii la problemele zilnice. Terapia cognitiv comportamentală psihoterapia sunt mai eficiente pe termen lung. Uneori se poate decide utilizarea de suplimente nutriţionale sau medicaţie de sinteză, în funcţie de patologie, în urma unuia sau mai multor consulturi interdisciplinare.

Dr. Mihaela Oroş  membru al Comitetului Secţiunii de somnologie şi Ventilaţie Non-Invazivă, Preşedinte al Asociaţiei pentru tulburări de somn

loading...

Sursa: CSID.RO

, , ,

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *